امروز شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۴
پتروجنوبپایگاه خبری تحلیلی

سالانه یک میلیارد لیتر سوخت نیروگاهی به نیروگاه‌ها نمی‌رسد؛ نیاز به یکپارچگی در مدیریت سوخت

مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از انحراف سالانه یک میلیارد لیتر سوخت نیروگاهی خبر داد و بر لزوم جلوگیری از قاچاق سوخت با یکپارچگی بیشتر در سامانه‌های دولتی تأکید کرد.
کد خبر: 1295
زمان انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸ قبل از ظهر -
29 بازدید
سوخت

به گزارش پتروجنوب به نقل از تسنیم، نعمت‌الله نجفی، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در گفت‌وگویی تلویزیونی از انحراف سالانه یک میلیارد لیتر سوخت نیروگاهی خبر داد که به‌طور غیرمستقیم به مسیرهای دیگری منتقل شده و به نیروگاه‌ها نمی‌رسد. او گفت که این سوخت، به‌ویژه از طریق قاچاق به خارج از کشور، از مسیر اصلی خود منحرف می‌شود.

نجفی یکی از روش‌های رایج قاچاق سوخت را جمع‌آوری آن به‌صورت مویرگی از سراسر کشور و انتقال به مرزها به وسیله خودروهای شوتی دانست. او افزود: «برای مقابله با قاچاق سوخت باید از بخشی‌نگری در سطح دستگاه‌ها و نهادهای دولتی پرهیز کنیم و رویکردی هماهنگ و یکپارچه اتخاذ شود.»

چالش‌های قاچاق سوخت در حوزه دریایی

مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین به قاچاق سوخت در حوزه دریایی اشاره کرد. او توضیح داد که شناورهایی که به سواحل کشورهای دیگر می‌روند، باید از سامانه AIS استفاده کنند. با این حال، این سامانه‌ها هنوز به سامانه دریافت فرآورده (سدف) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی متصل نشده است. وی تأکید کرد که تا زمانی که این اتصال ایجاد نشود، قاچاق سوخت در این بخش ادامه خواهد داشت.

قاچاق سوخت در بخش کشاورزی

نجفی همچنین به قاچاق سوخت در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: «وزارت جهاد کشاورزی هنوز سامانه پهنه‌بندی خود را به سامانه دریافت فرآورده شرکت ملی پخش نفت متصل نکرده است»، به همین دلیل قاچاق سوخت در این بخش ادامه دارد. او افزود که این وزارتخانه باید نظارت دقیق‌تری بر استفاده از سوخت در بخش‌های مختلف مانند ادوات کشاورزی، مرغداری‌ها و شیلات داشته باشد.

مشکلات در تأمین سوخت نیروگاه‌ها

وی همچنین از مشکلات موجود در تأمین سوخت برای نیروگاه‌ها خبر داد و گفت که توزیع سوخت نیروگاهی نیاز به یک الگوی مصرف مشخص دارد. نجفی اظهار داشت که نبود چنین الگویی ممکن است باعث شود بسیاری از سوخت‌های تخصیص‌یافته به نیروگاه‌ها به مصارف دیگری برسد یا به‌طور کلی در مسیر اشتباهی قرار گیرد.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *