امروز جمعه ۲۷ تیر ۱۴۰۴
پتروجنوبپایگاه خبری تحلیلی

توسعه دریایی ایران/ وعده‌هایی که محقق نمی‌شوند

حدود یک سال از ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور توسط رهبری می‌گذرد و در این مدت هیچ تحول مهمی در عرصه دریایی کشور مشاهده نمی‌شود.
کد خبر: 1401
زمان انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴ قبل از ظهر -
26 بازدید

به گزارش پتروجنوب به نقل از آیینه جنوب،  تحرکات چشمگیری که بتواند نویدبخش پیشرفت و توسعه باشد، وجود ندارد و عرصه همچنان در دست آمارهای رسمی دولتی است که از قول آن‌ها، ایران باید امروز نخستین کشور دریایی جهان باشد. اما در عمل، دو اقدام کلیدی دولت‌ها نمی‌توانند مشکلات موجود در دریاهای کشور را حل کنند: شعارهای بی‌پایه و آمارهایی که صحت آن‌ها هیچ‌گاه به درستی بررسی نشده است. این آمارها با واقعیت‌های میدانی جامعه دریایی ایران همخوانی ندارند.

اقدامات رئیس‌جمهور

در اجرای سیاست‌های کلی نظام در زمینه توسعه دریامحور، رئیس‌جمهور تنها دو اقدام به انجام رسانده است: یکی سخنرانی‌هایی که در تایید اهمیت دریا و توسعه دریایی ایراد کرده و دیگری انتصاب عبدالعلی‌زاده به عنوان مسئول هماهنگ‌کننده اجرای سیاست‌ها. اما از سخنرانی‌ها که ماهیت اجرایی ندارند، نتیجه‌ای حاصل نشده و از انتصاب مسئول هماهنگی نیز پس از گذشت حدود شش ماه هیچ تحرک جدیدی دیده نمی‌شود. در نتیجه، اقدامات دولت در این زمینه نه تنها کافی نبوده، بلکه هیچ نشانه روشنی از پیشرفت در آینده وجود ندارد.

شورای عالی سیاست‌گذاری صنایع دریایی

انتظار می‌رود که شورای عالی سیاست‌گذاری صنایع دریایی کشور، که ریاست آن بر عهده رئیس‌جمهور است، به عنوان موتور محرک توسعه دریایی عمل کند. اما متأسفانه این شورا نیز از اقدامات ملموس و مؤثر در این حوزه عاجز مانده است. مسئولان شورا به جای عملیاتی کردن سیاست‌ها، در حال انتظار برای تصمیمات بالاتر هستند و این روند متوقف‌شده، در نهایت منجر به هدر رفتن زمان و منابع می‌شود.

فعالان و انجمن‌های دریایی

در طرف دیگر، فعالان و انجمن‌های دریایی که باید به عنوان اهرم فشار منطقی برای تحقق اهداف توسعه دریایی عمل کنند، نیز در سکوت به سر می‌برند. آن‌ها در شرایط کنونی که دولت هیچ تحرکی ندارد، باید مطالبه‌گری کنند تا دولت در برابر چالش‌ها واکنش نشان دهد. اما متأسفانه هیچ حرکت جدی از سوی انجمن‌ها یا فعالان در این زمینه دیده نمی‌شود.

افزایش ۶۹ درصدی تخلیه و بارگیری و رشد ۱۷ برابری ترانزیت در بندر بوشهر`ËD

یک کسی باید کاری کند

اگر روند فعلی ادامه یابد، سیاست‌های کلی توسعه دریامحور که در قالب وعده‌ها و سخنرانی‌ها باقی مانده‌اند، هیچگاه به واقعیت تبدیل نخواهند شد. توسعه دریایی نیازمند اقداماتی اساسی و عملی است و این تغییرات نمی‌توانند در کوتاه‌مدت رخ دهند. با وضعیت کنونی، حداقل صد سال از رقبا عقب هستیم و برای جبران گذشته و رسیدن به سطح رقابتی، باید به سرعت اقدامات اساسی و مؤثری انجام دهیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *