امروز یکشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۴
پتروجنوبپایگاه خبری تحلیلی

چالش‌ها و فرصت‌های بهره‌برداری از توربین‌های گازی کلاس F در کشور

محمد نصیری، دبیر همایش کاربران توربین‌های گازی با تمرکز بر نیروگاه‌های کلاس F، در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که با توجه به جدید بودن ناوگان توربین‌های کلاس F در کشور و چالش‌هایی که در تولید این واحدها وجود دارد، انجمن صنفی نیروگاه‌ها تصمیم گرفت تا همایش امسال را بر این موضوع متمرکز کند. وی با اشاره به مزیت‌های مهم این توربین‌ها، از جمله راندمان بالاتر، تاکید کرد که برای حفظ آمادگی این واحدها باید تمهیدات لازم اندیشیده شود. این همایش فرصتی برای بهره‌برداران و تامین‌کنندگان مرتبط با توربین‌های گازی است تا ارتباطات خود را تقویت کرده و هم‌افزایی بیشتری داشته باشند.
کد خبر: 1416
زمان انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹ بعد از ظهر -
35 بازدید
توربین‌های گازی کلاس F

به گزارش پتروجنوب به نقل از ایسنا، نصیری در مورد آینده توربین‌های کلاس F در کشور گفت: با توجه به مشکلات موجود در بخش انرژی، افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان نمونه، یک نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F برای تولید یک مگاوات ساعت برق، حدود ۱۷۳ مترمکعب گاز نیاز دارد، در حالی که همین مقدار برق با نیروگاهی با راندمان ۳۰ درصد بیش از ۳۳۰ مترمکعب گاز مصرف می‌کند. این تفاوت نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از منظر زیست‌محیطی نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد که باوجود توجه جهانی به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، به دلیل مشکلات پایداری، رهایی از سیستم‌های حرارتی در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و بنابراین توسعه و بازتوانی نیروگاه‌های حرارتی همچنان ضروری است. در این شرایط، استفاده از توربین‌های به‌روز اجتناب‌ناپذیر است و باید مشکلات بهره‌برداری از این تجهیزات رفع شود تا توسعه بر اساس این تکنولوژی با اطمینان بیشتری انجام گیرد.

نصیری به چالش‌های اصلی بهره‌برداری از توربین‌های کلاس F اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‌های عمده تأمین قطعات و سرویس‌های مورد نیاز برای این سیستم‌ها و بومی‌سازی آنها است. با این حال، این حرکت در سازندگان داخلی آغاز شده و امید است که به زودی نتایج خوبی حاصل شود. همچنین مشکلات موجود در اقتصاد انرژی کشور و تامین پایدار سوخت، به‌ویژه سوخت گاز، بر عملکرد این نیروگاه‌ها تاثیرگذار است.

وی به تاریخچه فعالیت نیروگاه فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت که این نیروگاه از ابتدا با ظرفیت ۲۰۰ مگاواتی شروع به کار کرده و با افزودن واحدهای گازی در سال ۱۳۸۲ به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات رسید. در دهه ۹۰، توسعه ظرفیت نیروگاهی این شرکت با رویکرد تضمین تأمین برق و در نظر گرفتن راندمان توربین‌ها ادامه یافت و در نهایت منجر به قرارداد نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی شهید احمد کاظمی شد. این نیروگاه، شامل دو توربین گاز زیمنس و یک واحد بخار، یکی از پروژه‌های سریع‌الاجرا در کشور بود و دو توربین گازی در خرداد و تیرماه سال جاری به بهره‌برداری رسید.

نصیری در پایان گفت: تولید این توربین‌ها نقش مهمی در حفظ تولید فولاد مبارکه در تابستان گذشته داشت و امیدوار است که با بهره‌برداری کامل بخش بخار پروژه در سال آینده، ظرفیت تولید این نیروگاه افزایش یابد. وی همچنین تاکید کرد که این همایش اولین همایش کلاس F است و امیدوار است که توانمندی‌های داخلی در این حوزه به نمایش گذاشته شده و چالش‌ها و حساسیت‌های موجود به‌طور شفاف مطرح شود تا در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان مورد توجه قرار گیرد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *